Luckys utveckling

Tänkte på hur omusklad Lucky var med den förra sadeln som han hade 4-5månader.

Munka, sensommaren -10 (snett han går med huvudet där också, stackarn)


försökte ta en bild från uppvärmningen i torsdags som var någorlunda lik bilden ovan. Aja bättre än såhär blev det inte.


Lucky mår verkligen bra nu, det syns! Ska ändå kolla upp så att hans sadel fortf. ligger bra. Ska till samma utprovare i falkenberg som sist, i Juni någon gång. Han har musklat sig massor sedan han fick denna sadel och egentligen borde den inte passa längre, men vad vet jag, som jag sagt tidigare är jag ingen sadelutprovare. Jag litar på Anna i falkenberg, säger hon att den fortfarande är bra så är den det.

Jag är inte helt nöjd med Fendis nya sadel, det ska vara samma modell som Luckys, men den känns så stor ;s ska be Anna ta en titt på Fendis också.

Kan ju inte annat än tyckta att den gamla Amerigon var snygg, men samtidigt hatar jag den eftersom att den orsakat så mycket problem. Fast å andra sidan, det är en bra sadel, men inte till min häst. Låg dåligt på Fendi också, syns på bilden.


Hejdååw

Kommentarer
Postat av: Amanda

Rysligt stor skillnad på honom! Sjukt vilken stor skillnad en sadel kan göra på en häst. Längtar tills min BD kommer så jag också (förhoppningsvis) kan få en sådan förändring! Vilket jag borde få med tanke på hur illa min sadel ligger..



Sv; Ja jag älskar henne med hela mitt hjärta! Vill så gärna hitta någon som kan rida henne för jag klarar inte att skiljas från henne :(

2011-05-14 @ 21:12:03
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inte konstigt att den inte passar på Fendi, han har ju spikrak rygg, denna modellen är ju för svängd/överbyggd.

2011-05-14 @ 22:12:27
Postat av: Anonym

amerigon alltså :)

2011-05-14 @ 22:13:11
Postat av: Anonym

Just det med ja, för att en sadel ska göra en häst sned, så får den vara sned själv, alternativt är den lite för vid så den kasar lite på sned (även med pad under, går alltså inte fylla ut med pad i alla fall som endel utprovare tycker). Att den då kasar på sned kan ha olika orsaker, ofta är vi ryttare lite sneda/olika starka i sidorna (fast att vi inte tro det), det kan också bero på att hästen är lite mindre musklad på en sida, de kan ju precis som vi vara lite starkare i ena sidan, alternativt blivit snedare pga andra orsaker. Djupt ämne det här med sadlar, och ja det kan tyvärr bli stora förändringar på kort tid när det inte passar. Det jag kan tipsa om är att gå till en kiropraktor själv någon gång (men fråga runt efter en riktigt bra, finns skojare i det yrket också), tror det kan vara bra, såg på senaste filmen att han gärna landar i vä galopp nämligen. Ryttaren är i de flesta fall orsaken enligt mina erfarenheter, om inte hästen har en skada eller man vet om att den är mkt svagare i ena sidan (men då kan man ju fråga sig varför den är det). Ojoj blev långt haha, vill bara tipsa iaf, följer din blogg och jag vet vad jag pratar om så kände att jag gärna delar med mig :) Tjing!!

2011-05-14 @ 22:27:37
Postat av: Linn Skjetne

Bra kommentar, det där med att gå till kiropraktor är en sak jag inte tänkt på, funderar på att göra det nu. Man tar oftast tag i saker snabbare med ens djur och glömmer sig själv lite. Lucky är inte alls lika sne längre och går nästan helt rakt. Jag tror att det mestadels måste ha berott på den gamla sadeln eftersom att han blivit nästan bra nu och att problemet uppstod under tiden men den gamla sadeln. Hade aldrig de problemet med cwd sadeln. Aja man kan spekulera oändligt lång tid, skönt att han börjar bli återställd igen. Tack för kommentaren :)

2011-05-14 @ 22:53:12
URL: http://linnskjetne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0