Presentation av hästarna på Skånegården.

Här kommer då en presentation av mina tre hästar på Skånegården.

CARLITO e. Cagliostro ue. Minotauros :
Börjar med den hästen som vi haft längst, Carlito, även kallad Phiis(Peace). Phiis är vår egen uppfödning som kom till världen 2005, helt sjukt att det lilla djuret hunnit bli 6år, eller ja han fyller år den 8maj på fredsdagen. Därav hans namn Peace. När Phiis föddes var det första han gjorde att hingsta till sig och gnägga, jag visste redan då utan att titta efter att det var en hingst som blivit född. Och hingst har han verkligen betett sig som, även nu när han är kastrerad. Vi köpte Phiis mamma Minette från en tjej uppe i Östra Ljungbyhed, hon var då betäckt med Cagliostro som är Phiis pappa. Nu i efterhand hade vi aldrig tagit den hingsten efter lite efterforskningar. Hört att många Cagli-avkommor är knäppa att transportera, Phiis lika så. Under de snart 6åren som vi haft honom har han väl varit skadad minst 4,5år(lösa benbitar, ögonskada, sårskador mm). Just nu är han inte ridbar och går bara och skruttar, vilket är ganska tråkigt för han är ganska rolig att rida. Men i vilket fall som helst ska vi inte behålla Phiis. Jag hoppas han bara blir bra i sitt ben där han haft lösa benbitar så han kan säljas. Det är en alldeles för tuff häst för mig även om jag gillar honom starkt.



FIRST FENDI e. Lap top ue. First Trump xx :
Fendi är den hästen som senast kom till Skånegården, hösten 2010 fick jag ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till, jag vara bara tvungen att köpa honom. Hade sedan Fendi var föl gått och spanat in och klappat på honom. När Fendi var bebis (född 2007)sa jag flera gånger att han en dag skulle bli min, och se där, han blev min. Inridningen påbörjades ganska snabbt, började med långa promenader i skogen, efter det började jag hänga på honom och ganska snabbt red vi ut i skogen själva. Hela inridningsprocessen gick väldigt smidigt, det är först nu när han kommit upp i kondition som han hittar på bus. Jag kan inte annat än tycka om Fendi ändå, han är så speciell och egen. Målet är som sagt breeders till hösten antingen med mig eller med Sigge på ryggen. Jag tror jag kommer få betalt för all mödan framöver och att vi kommer ha det riktigt roligt ute på tävlingar ihop.  



QUITE LUCKY e. Quite Easy ue. Lucky Light :
The one and only! Är det någon häst jag verkligen håller av är det min underbara 8åriga Lucky(även känd som Laggy, Laggy Luge, Laggo Luge, Lucky Luke, ja kärt barn har många namn?). Lucky har till hösten varit min i fyra år, mamma köpte honom till mig som första storhäst. Vi skulle ha en 7-8åring som gjort lite grann men istället köpte vi Lucky som nästan var oriden och 4år. Som 3-4åring var inte Lucky särskillt lovande men visade ganska snabbt att han hoppar kattlikt och att han har ett hjärta av guld. Lucky är perfekt för mig, men är egentligen långt ifrån den perfekta hästen utan olater och hyss. Han ticksar med huvudet så fort han blir uttråkad, sprakar i boxväggen när han vill ut(kan vara kl 7 på morgonen eller 10, beror på när han har lust.), retar de andra hästarna så de blir bananas, drar av sig skor stup i kvarten mm. Men det är saker som inte spelar någon roll, för utan allt det där hade det inte varit Lucky. Lucky kommer alltid vara den han är, alltid den där hästen man får dra upp på morgonen den dagen han tycker han ska ha sovmorgon. En häst med så mycket personlighet får man leta länge efter. Målet för Lucky är att gå 140cm i år, om vi kommer lyckas med det kan bara tiden utvisa. Jag hoppas att vi snabbt kommer komma upp i lite höjd igen efter alla sadelproblem som han hade förra året med idioten från Amerigo. Äntligen har vi hittat en sadel som han stortrivs med och man kan verkligen se så lycklig han är, vilket gör mig helt varm inombords.


Ställ någon fråga om jag missat något.

Cha cha

Kommentarer
Postat av: Fia

Vad har du för sadel nu till Lucky?

2011-03-17 @ 15:26:29
Postat av: Ida

Så fina alla är! ;) Phiis ser lycklig ut där, hoppas han blir frisk snart. <3

2011-03-17 @ 16:11:04
Postat av: Amanda Özek

Tack för det :D Äntligen har jag lite koll ;) + mycket intressant :D

2011-03-19 @ 08:43:25
Postat av: Sofia

ujuj sicken snygg runda du och lucky gjorde där!!!!

2011-03-20 @ 21:04:31
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Linn svarar

Jag har en Equipe Linnea på Lucky nu :)

2011-03-21 @ 09:28:43
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Anne

Åhh, Phiis! han har jag velat ha sedan jag såg honom första gången. Hur stor är Phiis?

2011-03-21 @ 10:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0