Foderfunderingar

En del verkar tycka att det är mycket vi ger till våra hästar så tänkte svara på det nu.

Steel Joint; Vi har gett steel joint till våra hästar sedan Phiis blev opererad i 2007(?), det var för att mamma hade läst att ett par hästar med lösabenbitar hade tillfrisknat väldigt bra sedan de börjat ge det. Steel Joint är bra för skelettet, hovar, leder, osv. Sedan dess har vi inte vågat sluta med det och istället för Biotin käkar de det för hovarnas del. Lucky har ganska halvtaskiga hovar så det funkar bra.

Linfrö; Sedan Lucky fick kolik två ggr när han flyttade hit blev vi ombedda av helsingborgs djursjukhus att ge honom linfrö, och sedan dess har alla hästar fått det. Och *peppar peppar* så har vi inte haft problem med en enda mage. Linfröt smörjer magen.

Foderjäst; Foderjästen ger vi inte till våra hästar, inte ännu i alla fall. Har funderat på att ge det istället för linfrö. På jobbet ger de alla galopphästar en näve om dagen. Men är lite kluven om jag ska våga plocka bort linfröt. Antagligen inte, men vi får se.

Olja; Oljan är enbart för glasen, och det är bara vid vissa tillfällen, tex vid pälsfällning. Linfröt ger också en fin glans så behövs inte mycket.

Betfor; Betfodret ger vi också för att hålla igång magen precis som linfröt.

VSL; VSL ger vi för muselbyggnad och för att vår mark är selen-fattig.

Vitlökspulver; Har vi inte gett till våra hästar och funderar enbart på att ge det en vecka innan tävling för att förhindra eventuella förkylningar och dylikt. Så gör vi på jobbet och det kan vara värt att prova. Som en kommenterade kunde det ge sk. blodbrist. Men ger man det inte hela tiden borde det inte vara ett större problem, men ska såklart kolla upp det. Inte vill jag utsätta mina gullungar för fara. Annars tack för tipset!!

Havre; varför vi ger havre kommer vara för energins del som jag skrev innan.

Hoppas det blev lite bättre nu, jag uppskattar alla som skrev om fodret i foder-inlägget! :)



Nu är klockan snart halv ett och jag kom hem från Öyving & Ludwig för ca en halv timme sedan. Vi såg en animerad film om någon kille som tränade drakar ungefär. Galet bra film och Mathias skulle se om han kunde fixa en drake till mig i julklapp haha. Vill ha en petrol-färgad såklart! Fick bilderna från Öyvind och GUUUUUD vad fina dom var. Här kommer det några smakprov sedan ska jag hoppa rätt ner i säng.



Hoppade över en stock också! wwiiiiiieee


Underbaring



Nu ska jag sova, imorgon ska Lucky till Sylvana och bli behandlad. Hoppas min fina prins blir bra nu. Läääängtar tills vi kan komma ut och busa i skogen och hoppa igen.

Love Linn

Kommentarer
Postat av: mumm

Fin,fina bilder!Fantastiskt höstväder i Skåne.

Tänk att Fendi bara är 3 år!

2010-10-18 @ 06:47:17
Postat av: emma

Ja det lät lite mer rimligt, trodde ni gav både jäst och linfrö t.ex, det lät ju lite överkurs :P

Det finns så mycket snack om en del foder som ska vara "farliga" på olika sätt, vitlök, vanlig veg olja, biotin och foderjäst är ju några av de tillskotten som det hela tiden "debatteras" om. När olika människor man litar på säger helt olika saker blir man så osäker så jag har helt enkelt slutat med allt som det pratas om kan ha farliga bieffekter.

Men linfrö är ju jättebra för pälsen med så det kanske bara är överflödigt att ge dom olja utöver det.. Jag ger mina ena "maghäst" linfröolja och det funkar super både för magen och pälsen!

Jag gav mina Steel Joint innan, men bytte till Biopromin och har aldrig gjort något smartare val :)

2010-10-18 @ 13:31:30
Postat av: Carro

helt underbara bilder!!!

2010-10-19 @ 18:50:20
URL: http://camiro.blogg.se/
Postat av: Josefine - hästblogg

Söta bilder :)

2010-10-20 @ 23:28:21
URL: http://jsohlman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0