Möte med Amerigooo..

Idag gjorde vi förhoppningsvis det sista mötet med Amerigos sadelutprovare. Hoppas innerligt att jag slipper se den vidriga människan, egentligen har jag inte personligt agg med henne, men det värsta är att min fina Lucky råkat illa ut. Och det är därför jag blir så arg, ledsen och besviken.

Började med att sadelutprovaren kom 20-25min för sent, precis som första gången. Regel 1; kom i tid. Skulle jag tycka, men alla har vi olika sätt att behandla kunderna på. Känner mig nästan illamående, hon kommer in, lägger sadeln på Luckys rygg och säger "det är INGA problem med sadeln, den ligger precis som den ska" Min hjärta hoppade till, men egentligen hade jag inte förväntat mig något annat. Hon frågar om jag använt lammullspadden, vilket jag har. Pappa påpekar att sadeln är för smal och ligger som en gungstol på Lucky. Sadelutprovaren nekar och säger att det beror på andra faktorer. Pappa & jag frågar som vilka då? Vad är anledningen? Men det kunde hon såklart inte svara på.

Vi säger att vi vill häva köpet och få tillbaka alla pengar och hon får tillbaka sadeln. Hon vill inte prata med pappa och säger att hon vill se mig rida i den. Pappa säger "det är inte aktuellt, vi vill inte ha något med er att göra. Detta har förstört vår häst tillfälligt, en hel tävlingssäsong har blivit förstörd och hur ska vi kunna lite på er igen? Vi litar på vår veterinär, kiropraktor och en annan sadelutprovare. De är professionella." Sadelutprovaren säger då, jag är också professionell, hästen valde denna sadeln"

Jo men tjena, min häst har väl inte sagt ett smack, världens snällaste häst som han är ställer han upp på allt tills det inte går längre.

Hon påpekar hela tiden att vi skulle kontaktat henne tidigare, men hur lätt är det när man inte haft en enda tanke på att det skulle vara sadelns fel? Idiot.

Pappa säger också att om hon inte tar tillbaka sadeln och vi får våra pengar skulle vi kontakta Amerigos tillverkare i Italien samt stämma henne, då tillkommer även kostnaderna på alla veterinärbesök, bensinpengar osv. Då börjar hon skrika och gråta(?!?!), jag bara what? Vad händer? Skriker ut "Är det typiskt män att hålla på såhär eller?" Ännu en gång reagerar jag som WHAT!? Hade nästan lust att skratta, men det gjorde jag givetvis inte. Hon frågar även om vi trodde hon gjorde detta med vilje, vilket hon påpekade att hon inte gjort. Pappa & jag bara, "självklart tror vi inte att du gjort detta med flit, hur idiotisk hade man inte varit då?".

Hon vänder sig om springer mot sadeln, tar med sig den mot utgången.
Pappa; "vart ska du nu?"
Hon" oj förlåt padden är er".
Jag "haha va? Sadeln är också vår, du får inte med dig sadeln innan vi får våra pengar".
Hon "ni ska få pengarna".
Pappa "har du dem i bilen då?"
Hon "nej, men kan åka och ta ut".
Pappa "då gör du det innan du får med dig sadeln".

Nu har vi ändå sadeln hemma, och väntar på att pengarna ska komma in på kontot, men vad trodde hon? Att vi skulle "ge" henne sadeln utan vidare?

Slutligen säger hon ändå att det inte är något fel på sadeln och att det är något annat som är fel. Hade det inte varit så att han varit på en helundersäkning och att både veterinär och kiropraktor säger att det är sadelns fel hade jag inte varit såpass bestämd som jag var. Hon började gråta igen och vägrar prata med pappa,närmar sig mig och lägger armen över mig och säger att hon är ledsen att det blev som det blev. Lite motsägesfullt där ja, först har hon inte gjort något fel och sedan ber hon om ursäkt? Konstigt. Pricken över i:et var när hon sa så här "jag tror vi hade kunnat fixa det här Linn, utan dina föräldrar. De har varit så taskiga mot mig".
WHAT!? Vad vill du ha för svar? "Åh ja, jag håller med dig, du har förstört min häst, jag avgudar dig. Låt mig flytta hem till dig så jag slipper min hemska familj". Never gonna happen, patetiskt... Jag är glad att mamma & pappa är så bestämda som de är, annars hade det bara blivit pannkaka av allt. 

Dessutom påpekade hon att hon aldrig fått ta tillbaka en sadel på tre år, toltalt 60sadlar, bland annat till Linda Algotsson och Jan Brink. Men det spelar ju ingen roll, vill inte ha sadeln mer för det?!

En annan sak hon sa under tiden var "handen på hjärtat Linn, känns det rätt att göra så här mot mig? Jag som gillar din ridning och din fina häst. Jag kommer ju träffa er ute på tävlingar och allt" 

Alltså vadå? Tycker inte om dig mer för att du gillar min ridning, det är min häst detta handlar om. Ärligt bryr jag mig inte om jag ser dig ut, tvingas inte umgås med dig för det.  Det konstiga är att hon hela tiden talar emot sig själv. Hon sa att felet kan bero på mig och min ridning, andra sekunden beror det inte på min ridning. Försök hitta fler ursäkter, just try.

Vad långt detta blev, aja. Hejdå Amerigosadel!


Ni som inte håller med mig kan bara sluta läsa min blogg. Är inte intresserad av era tankar, hoppas bara att jag öppnat upp ögonen för fler så ni kanske slipper allt som jag & Lucky varit med om. Ni andra får gärna fortsätta läsa :)


Kommentarer
Postat av: Nathalie Kristiansson

Shit, vilken störd människa !!! Hon verkar ju helt instabil ! Tyckte ni gjorde helt rätt !!! Hoppas Lucky kryar på sig <3

2010-11-04 @ 12:52:18
Postat av: mumm

Bra Team Skjetne!!!

2010-11-04 @ 12:57:13
Postat av: Sandra Johansson

Vilken konstig människa! När man läser fick jag bara upp tankar på att hon nog är ganska feg och osäker i sitt jobb med tanke på hennes beteende. Men ni är awesome Linn! =) Man får ALDRIG ge sig.



2010-11-04 @ 13:22:54
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Ida Lövehed

Jag är glad att det löste sig, men jag kunde fan inte låta bli att skratta Linn! vilken situation

2010-11-04 @ 13:29:31
URL: http://idaalovehed.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men usch och behöva vara med om en sådanhär sak! Fy vad trist, och ONÖDIGT! Fast jag förstår inte hur kass på att prova ut har hon varit egentligen, om den är försmal, hur förklarar hon då att hon vill ha in en padd liksom? Hur kan hon liksom ha provat ut någon sadel någonsin som passat, verkar ju helt jätteokunnig. Skönt att ni ska få tillbaka pengarna iaf!

2010-11-04 @ 13:52:41
Postat av: tora

Asså vilket jävla kioskmongo xD Stackars er som fick stå ut med henne! Du har helt rätt i allt, hästens bästa går alltid först! Hahahaha varför skulle du bry dig mer om vad hon tycker om din ridning än vad du bryr dig om lucky? xD haha jävla idiot....

GO LINN!

2010-11-04 @ 14:14:18
Postat av: Sara Wahlund- Unghästar/ Världscup häst.

Jisses alltså, vilken tur att ni stod på er trots hennes bönande och nekande på samma gång. Starkt gjort!



Tänk att jag var i kontakt med henne höll på att boka tid med henne/dem för att prova ut sadel på Chappe..Vilken tur att jag inte gjorde det.



Synd att Lucky är dålig men ni vet ju iaf vad som orsakade och nu kan ni gå vidare :)

2010-11-04 @ 15:12:27
URL: http://stallgrasma.blogg.se/
Postat av: Malin

Men herregud vilken IDIOT?! Jag satt verkligen och gapade av chock när jag läste detta... det är bara sjukt. Vad glad jag blir att ni stod på er, det var absolut det enda rätta i dethär fallet!!

Nu kan ni börja kämpa er upp till toppen igen. I know u will. :)

2010-11-04 @ 15:45:18
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com
Postat av: Siri

Vilken otroligt oprofessionell människa! Hon motsäger ju sig själv i varannan mening, och ger verkligen inget seriöst intryck. Ibland tappar man verkligen hoppet om fackmänniskor i hästyrket!



Stå på dig, så hoppas jag att ni finner en ny sadel som är på topp. Kram!

2010-11-04 @ 16:33:46
URL: http://omsiri.blogg.se/
Postat av: Emma

Ojojoj vilken oseriös människa , liitta patetiskvarning att börja gråta så för att en kund är missnöjd samt har konkreta bevis .... Att leva i denial löser INGA problem ... Hoppas ni hittar en sadel till Lucky som är bra mer än ngn månad !! Kram<3

2010-11-04 @ 17:01:29
URL: http://ejhjumping.blogg.se/
Postat av: Carro

fruktansvärt att läsa om denna brist på professionalism från sadelutprovarens sida. jag står med en treåring med icke passande sadel och funderar vart jag ska vända mig för att få en ny utpassad, men sånt här gör ju att man blir väldigt tveksam till vart man ska vända sig, usch det är en djungel detta. :S

2010-11-04 @ 19:46:28
URL: http://camiro.blogg.se/
Postat av: Jennie Kristensson

Vilken otroligt korkad människa!! Haha kan inget annat än att skratta, man skulle ju kunna tro att hon är 10 år eller något, inte vuxen.... Hoppas fina Lucky repar sig och att det löser sig för er! Bra att ni står upp mot henne så :) Kanske är det fler som råkat ut för det här, men inte gjort processen så som ni gjprde det.

2010-11-04 @ 20:21:17
Postat av: Ida

Du gör helt rätt Linn! Lucky har ju fått problem när ni byta sadel, inte innan. Hoppas ni hittar en bra sadel som ni trivs med båda två. <3

2010-11-04 @ 21:30:58
Postat av: linnea

Men gud vilken människa :o Gick det bra när du var på HorseFarm? :)

2010-11-04 @ 23:06:49
URL: http://hastliv.webblogg.se/
Postat av: erika

Alltså herregud!! Jag blir helt... mållös förfan. De finns så jävla många sjuka människor överallt. Hon måste ju ha psykiska besvär eller något. Och att gråta, och försöka vända dig mot dina föräldrar?! Haha, så sinnessjukt. Hoppas ni får era pengar och att du och Lucky får en fin säsong till våren, det förtjänar ni!

2010-11-05 @ 10:52:23
URL: http://kovetous.blogspot.com
Postat av: Lina

Varför sålde du bara inte sadeln och köpte en ny? Visst du hade väl förlorat några tusen men herregud pengar har man ju alltid. Och om sadeln nu låg så fel, kunde inte DU se ngt? Visst man litar ju på utprovare men om den låg så dåligt som du skriver borde du märkt det. Jag försvarar inte utprovaren, jag vet inte ens vem hon är, jag tkr bara hela er sadelaffär är konstig. Men hoppas hästen blir bättre nu iaf. Köp en Butet, de är bäst ;)

2010-11-05 @ 11:34:17
Postat av: Elin

Herregud vilken människa asså?! Stå på dig Linn! Du gör helt rätt! Vissa saker man läste var ju bara så skrattretande ;) Hoppas att du hittar en sadel!

2010-11-05 @ 14:12:44
URL: http://enyholm.blogg.se/
Postat av: Elin

Sjukt oproffesionellt av henne, prata med dig som om du vore en unge (en liten unge var väl enklare för henna att prata med så hon hoppades att du var lite efterbliven..).

Men lite tycker jag det är så att om det nu var ett svårt "fall", eftersom du som ändå är så duktig och har ett bra öga för sådant var nöjd i början och sa att det gick så bra med ridningen när den precis var ny, så uppfattade ju hon samma sak. Det var ett misstag och med hennes uppförande verkar hon ju inte vara en särskilt duktig utprovare men den risken vet man ju att man tar när man väljer en utprovare, att det inte är 100% säkert att det ligger perfekt.

Du har ju även sagt tidigare att han är svår i ryggen med sadlar och att du kanske hade fel ang den förra sadeln, att en vet och kiropraktor kan se på hästen att sadeln är fel är ju inte svårt för dom, svårare att hitta en som passar.

Tycker trots att hon verkar sjuk i huvudet att ni verkar vara lite väl hårda mot henne, men hoppas definitivt att hon byter jobb...

2010-11-05 @ 14:39:37
Postat av: FRIDA ELMLUND

Konstig människa det där...

Läskigt att det finns såna :S

2010-11-05 @ 17:38:43
Postat av: Anonym

Många hästar får problem i ryggen förr eller senare, med passande sadel eller inte. Endel behöver helt enkelt variera sadel rätt ofta. Kan tom vara så att han hade problem på gång redan när ni bytte, och så blev det så himla mkt bättre just då. Har själv väldigt mkt erfarenhet av exakt sådanthär, och jag kan säga att det är inte ovanligt att man känner att hästen går bättre ett tag precis när man bytt för att sedan gå åt andra hållet igen, en sådan häst kan ha ett behov av lite olika sadlar, oftast är det lite överrörliga hästar som jag upplevt detta med, de liksom anpassar sig till sadeln. En häst är ju inte gjord för att sitta på heller, så att gå med samma sadel dag ut och dag in, en sadel (då menar jag alla sadlar med bom) i fast material som inte vidgar sig för hästens muskler och rörelser, då är det inte så konstigt att de får problem. Den kanske låg perfekt för han just då, sen kan det gå rekordsnabbt för hästen att ändra på sig och då följer ju inte sadeln med, hoppas du förstår hur jag menar. Ville bara dela med mig av mina kunskaper i området, hoppas det löser sig på ett bra sätt.

2010-11-05 @ 22:30:52
Postat av: sarah

Gud, vet inte om jag ska skratta eller gråta? Glad att du/ni kunde stå på er. Det är det inte många som klarar av!

2010-11-08 @ 16:47:24
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: caroline

Oj, såna konfrontationer är aldrig trevligt, bra att din pappa var med!Hon verkade lite läskig när hon ena stunden försökte smöra för dig och sedan prata illa om din pappa?Vad blir det för sadel nu?Tror du att ni kommer få tillbaks alla pengar?Om inte är jag ev intresserad av att köpa den bara så du vet.

Hoppas Lucky blir bra nu, är så sjukt trött på oseriösa sadelutprovare är ju själv tvungen å sälja min sadel pågrund av kass utprovare.

2010-11-12 @ 18:58:57
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: T.A

Hej!



Jag har tittat in i din blogg lite nu och då och beklagar verkligen att du råkat ut för detta. Jag fattade inte att du hade använt dig av just denna sadelutprovare förrän jag läste historien om skadan på din häst och kan tyvärr säga att jag känner en tjej som har råkat ut för exakt samma sak. Hon måttbeställde en Amerigo av kvinnan i fråga, betalade 35 000 och fick en svårläkt ryggskada på hästen på köpet. Vet att många anser att dessa skador bara uppkommer av dålig riding, men både du och den här tjejen som jag känner har verkligen inte förorsakat detta. Även om skadan rids fram så till vida att man måste rida i sadeln för att skadan ska uppstå, litar man ju ändå på en sadelutprovare som ska representera ett sådant välrespekterat (och dyyyrt...) märke vet vad hon pysslar med!



Stå på dig och ta hand om din fina häst!

2010-11-13 @ 15:50:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0