Bettproblem, hjälp mig!

Nu behöver jag ER hjälp läsare.

Jag har nämligen problem med Phiis, han är super, super stark och det blir himla svårt att få någon bra ridning utav det när han bara drar heeeela tiden. Sen att han är 170cm och grov gör inte saken bättre heller.

Min fråga är till er, vad har ni för bett på era hästar som är lite starka?

Jag letar ett bett som gör honom lite mer känslig i munnen och är inte speciellt intresserad av Pelham, Jaktstång(kimblewick), pessoa eller kandar.

Har tittat runt lite på min amerikanska favoritsida och fastnade lite för Mikmar-betten. Eftersom att Phiis är unghäst får han bara ha ett bett där tygeln är löpande i bettringen när det gäller kval och final(dvs breeders/skandinavien open osv). Men på "vanliga" tävlingar är det fri bettsling som gäller. 

Eftersom att jag har släktningar i USA kommer jag att beställa därifrån direkt, antar att det blir billigare i och med att de tillverkas där.

Här är ett alternativ, ett Mikmar d-rings bett.


Här är ett annat alternativ från Mikmar, "the Mikmar short shank bit".


Någon som provat några av de här betten? Kom gärna med andra bra alternativ, tex Mylerbett osv.

Tack på förhand, love Linn.

Kommentarer
Postat av: Hilda

Hej Liiina : )



Jag har ridit på ett Mikmar bett som liknar det på den understa bilden och jag tyckte det var svårt att få en fin känlsa på det.

När jag tävlade Mona red jag henne på ett gummiklätt "hissbett" det funkade super så det är verkligen ett bett jag kan rekomendera : )

2010-03-09 @ 14:45:44
Postat av: Anonym

pee wee bett har ja hört är bra

2010-03-09 @ 16:33:09
Postat av: malin

Har du provat ett nova bett? jag tycker att hästar slappnar av bättre på det och min häst som är stark går bra på det. Annars kanske pröva ett D bett med kopparrullar, det blir ju lite hävstångs effekt.

2010-03-09 @ 16:39:36
URL: http://mea84.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Tack för hjälpen Anonym och Hulda! Om ni vet någon som kan låna ut ett bett får ni gärna tipsa mig :) Kram på er!

2010-03-09 @ 17:26:50
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Hilda

Tyvärr är mitt bett trasigt men jag vet att Maud red Pasta på det också, så hör med henne.

2010-03-09 @ 17:55:37
Postat av: Matilda

Ååå jag älskar också Antares! Verkar vara få som gör det. ;)

2010-03-09 @ 19:02:27
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: sabina

jag har hisingsbett på valle. det häver lite grann och det hjälper mig SUPER mkt! Det är helt perfekt för honom och han är ju endå ganska galen men endå väldigt känslig i munnen.

2010-03-09 @ 19:06:40
Postat av: Karin Nilsson

Har du provat att rida på ett gags bett någon gång? Det är kanske inte optimalt att rida unghästar på hela tiden, men jag hade det på Lisen någon gång ibland. Hon kunde också väldgt lätt bli stark men jag tyckte att det fungerade bra på henne för hon fick upp huvudet lite då!

Men som sagt, jag red inte på det hela tiden utan växlade med "vanligt" bett. Har du tillgång till det skulle du ju kunna prova och se hur det känns...om du inte redan gjort det vill säga :)

2010-03-09 @ 19:18:29
URL: http://karinnilsson.blogspot.com
Postat av: Maja

Oh, jag tycker alltid det är jobbigt med starka unghästar. Vill du verkligen betsla upp honom?

Jag tror alltid att det bästa på så orutinerade hästar är att rida dem känsliga. Att rida dem tills de är såpass mjuka och välbalanserade så att de inte behöver vara starka...

Jag förstår ditt problem, han verkar vara av samma modell och storlek som Kenny - men om man betslar upp tidigt brukar det vara svårt att få den att fungera på tränsbett senare i livet...

Då låter man ju honom bli okänslig...



Som sagt, jag känner ju inte hästen och vet inte hur han är. Men det verkar vara ganska skarpa bett du överväger och jag tycker bara att du ska tänka efter väl innan du agerar :)

Jag hoppar ju Kenny på ett delat babypelhem sedan någon månad tillbaka, men ska till tandläkaren med henne och försöka hitta ett tränsbett vi kan använda istället..!



Lycka till!

2010-03-09 @ 20:41:31
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Jannie

Lady är jätte dragig och går som en ångvält med ex vanligt tredelat, men blir otroligt mycket känsligare när jag rider på ett vanligt rakt bett. Antar att det är olika från häst till häst & har ju inte riktigt koll på detdär med unghästar, men det fungerar skitbra för mig :)

2010-03-09 @ 22:07:10
URL: http://janniealexandra.blogg.se/
Postat av: Malin

Har novabett till Persilja i hoppningen just nu, och hon går faktiskt att hålla på det.

Annars kan jag rekommendera Sprenger Dynamic RS antingen med d-ring eller vanliga rörliga ringar. De är 3-delade och formade efter hästens mun, båda mina två går absolut bäst på dem och den stora har slutat greja så mkt med bettet som många QE-hästar gör.

2010-03-10 @ 09:05:33
Postat av: Jannica Stefansson

Jag hade nova bettet på Hottie ett tag för några månader sen och det funkade riktigt bra i början, men sen inte alls, alltså i hoppningen, men han är ju extrem på att vänja sig vid olika bett. Och han är ju både stark och svår att rida ihop men gick jättebra på detta. Sen nu rider jag på ett tredelat där mittendelen är lite längre och lite böjd är något vanligt märke typ globus. Sen finns det ju "waterford" betten som bara består av kulor, detta har jag inte provat än men är på väg hem från beställning. Puss

2010-03-10 @ 22:35:07
URL: http://janniiicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0