Tisdag

Precis nu när jag skrev vilken dag det var slog dte mig att det inte var onsdag, okej det var väl skönt? Njaa, spelar egentligen roll vad det är för dag. Varje dag ser ungefär likadan ut, men men synd att klaga. Ser i alla fall framemot september-oktober månad, ska ha ansvaret för galopphästarna i en vecka + en dag, plus att det kommer komma fler unghästar, junior på jägersro kommer köpa in flera åringar & tvååringar på auktion. Han kommer inte ha plats med dem så de kommer skickas till Johan och Kisse för hantering och inridning.

Pratade med Johan om Fendi igår och han tyckte hellre att jag skulle göra allt själv så hjälper han mig. Det tycker jag med, det som återstår nu är att rida honom i alla gångarterna. Satt på honom förra veckan och det gick bra, lite mer än det är svårt när man är själv och inte heter Eamon Hickey... Eamon som jag är väldigt imponerad över, flera har bloggat om honom sista tiden, en del gillar det han gör, andra inte. Jag tycker han är grym i alla fall. Klippet ligger på SVT-plays hemsida.

Nu ska jag ut och mocka, blåser riktigt mycket idag.

Jag och Dancy i våras, den lilla tuffa  2åriga bruden.


Men ingen kan såklart mätas med CC.


Förlåt för mitt tjatande om CC. Kan tipsa om en låt i stället.


Hittade denna fantastiska låt på Öyvinds Spotify playlist.

Nu tackar jag för mig så länge. Love Linn

Kommentarer
Postat av: lisa

Det finns jättemånga skäl att försvara det när man pratar med galoppfolk, men jag tycker ändå att det är trist när man rider på dom så tidigt.

Inget kan ändå försvara att skelettet är MJUKT hos en 2åring och inte är tillräckligt hårt för den belastningen... Beror ju på om man bara sittränar eller rider men de flesta rider ju på för fullt.

Konstigt att de har kort livslängd på banan, och även i livet efter det :(

2010-08-24 @ 16:34:20
Postat av: anna

Men dom som har något negativt att säga om Eamons träning är ju inte friska.

Dom som tycker hans sätt är fel är verkligen bara töntiga och rädda för sina hästar mest troligtvis.

Varför ska de flesta svenskar vara rädda för allt som inte är flyingemetoden (no offense FM, använder den mest själv vid inridning)?

Hästarna som blir inridna av Eamon får ju den mest odramatiska och lugnaste inridningen dom bara kan få, det är ju så naturligt och enkelt det ska vara för dom, fatta själv hur dramatiskt vi gör det när flera stycken ska vara med och hålla i och hjälpa till. Hästarna måste ju tro att det är något livsfarligt på gång när vi själa beter oss som om det vore det.

Vågar inte sitta upp för första gången på 3åringarna i boxen, kan jag ju säga dir :P

Men har inspirerats jättemycket till att använda olika och nya sätt och det fungerar verkligen.

Men man önskar ju att man klarade allting själv precis som han, fatta vad chill att bara "ja, idag red jag in ett par nya hästar också btw när jag var ensam i stallet"... :P

2010-08-24 @ 16:42:02
Postat av: Linn Skjetne

LISA: Håller med dig om att det är ganska sjukt att rida på en tvååring, till och med rider man på 1,5åringar. Men saken är att fullblod utvecklas snabbare än "vanliga" hästar, men som du säger är det sjukt. Hade nog inte ridit in en 1,5åring även om den var ett fullblod.



ANNA: håller helt och hållet med dig, Eamon är grym. Tänk att få vara som honom? haha. Gillar inte heller det här med flyingemetoden, metoden känns gammaldags och tråkig.

2010-08-24 @ 17:33:55
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Maja (tidigare http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

Jisses.. Jag som tycker dem som rider in sina 2½ åringar är galna..!



Jag kan ju säga att den dagen jag ska ha min egen unghäst så kommer den inte vara med på något test/kvalité/championat förrän den är MINST 6-7, beroende på hur mogen den är.

Det finns liksom anledning till varför hästarna som presterar bäst på championaten aldrig når toppen i vuxen ålder...



Dagens ryttare har mycket att lära när det kommer till hållbarhet.

:S

2010-08-24 @ 17:51:00
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: N

SV: Va fin, hur många hästar har du? :)

2010-08-24 @ 21:18:46
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Maja (tidigare http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

Låter klokt =)

Det som så många förlorar på är girighet (som allt annat i dagen samhälle =P).

Dem är så inställda på målet - finalen, att dem blir hänsynslösa och ignorerar hästens signaler.

Det händer ju faktiskt ganska ofta att en unghäst kommer till ett championat och vägrar ut sig eller att det händer något annat, helt enkelt för att hästen inte är mogen, förbered eller kanske är inne i en växtperiod?

Folk bryr sig inte om sådant, eftersom alla dessa unghästtävlingar är så sjukt prestigeladdade...

Det är synd att hästarna ska bli lidande för sin ryttares girighet.



Det är såklart väldigt individuellt, och alla gör såklart inte på detta sätt - men alldeles för många gör omogna val i sin jakt på prestige.

2010-08-24 @ 21:32:18
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Ida Jensen

Jag kan inte annat än hålla med, var på en riktigt bra Clinic för Emon i våras och jag måste säga att man kan inte vara annat än imponerad. Fast jag vet hur det är att vara själv och lösa det där med inridning,jag har börjat fundera på att lämna iväg min...velar fram och tillbaks. Lycka till!

2010-08-25 @ 08:19:29
Postat av: Anonym

Jag kan inte annat än hålla med, var på en riktigt bra Clinic för Eamon i våras och jag måste säga att man kan inte vara annat än imponerad. Fast jag vet hur det är att vara själv och lösa det där med inridning,jag har börjat fundera på att lämna iväg min...velar fram och tillbaks. Lycka till!

2010-08-25 @ 08:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0