Hur jag fick mitt jobb

Nu ska jag svara på hur jag fick mitt jobb här i Kuwait. Det var en helt vanlig dag på returhuset i början av januari, jag stod i kassan som vanligt när jag känner att jag får ett mail. Det stod "job offer sent from Abdullah al roudan". Min första tanke var att det vad spam. Öppnade inte det, var rädd för virus. Det gick någon timme och jag fick en känsla av att jag skulle öppna det, tog chansen och ja, mycket riktigt var det ett riktigt jobberbjudande. I Kuwait. Jag tog det inte särskilt seriöst eftersom jag precis börjat ett nytt jobb och hade allt som de flesta strävar efter, en pojkvän, en hund, en häst, en bil, en härlig familj, en perfekt lägenhet i stan, underbara vänner osv. 

När jag kom hem visade jag mailet för Hans lite skämtsamt men han svarade seriöst med att jag kanske skulle tänka över det. Det gick ett dygn och jag blev mer och mer sugen på jobbet. Kvällen efter skickade jag ett svar till Abdullah att jag var intresserad och att jag gärna ville veta lite mer. Jag fick ett kort svar tillbaka "can I call you?". 

Hjärtat satte sig i halsgropen, hade inte pratat engelska på ett halvår och då var det om värmeväxlar på Gunillas jobb, alla hästtermer var som bortblåsta. Svarade ändå med mitt telefonnummer och inväntade samtalet. Under tiden googlade jag på ord som jag trodde jag skulle behöva. Två timmar gick och samtalet kom inte, kanske googlade Abdullah också? Jag skickade ett mail och sa att jag var tvungen att sova men att han gärna fick ringa dagen efter, efter 16 när jag slutat jobba. 

16.05 dagen efter ringer han, sitter i bilen utanför stallet. Abdullah berättar lite om allt, kommer faktiskt inte ihåg vad han sa, var väl så inne i mig själv. Så upptagen med att göra mig själv förstådd. Får i alla fall reda på att det är en annan svensk tjej som jobbar där och att hon skulle ringa mig senare. 

30min senare ungefär ringer kära Evelina och det går skit att höra vad hon säger eftersom att samtalet har en fördröjning på 2sekunder och när vi väl säger något pratar vi i mun på varandra. Hon lät i alla fall glad och lite fick jag reda på om jobbet. Trots att hon bara varit där en vecka. 

Samma kväll körde jag upp till mamma och pappa. Jag nämnde jobbet för dem och de var förvånansvärt positiva. Senare på kvällen ringer Abdullah igen och jag säger att jag vill ha jobbet om jag bara kan lösa allt med hund och häst. Han frågar när jag kan komma och svarar om en månad. 

Dagen efter börjar jag förstå lite smått vad jag gjort. Herregud, vad har jag gett mig in på? Det kommer också ett par dagar när mina föräldrar försöker få mig att ändra mig, inte för att vara taskiga men för att de är oroliga. Inte så konstigt, vem hade inte varit det? 

Varje dag ringer Abdullah och varje gång tror jag seriöst att han ändrat sig och ringer för att säga att han hittat en annan. Men så var det inte. Jag under min hela månad innan jag skulle åka kunde jag ställa frågor till Evelina över Facebook, en otrolig lättnad. En tjej som mig som inte är speciellt berest har tusen frågor. 

Jaha så nu är jag här och jag fullkomligt älskar allt med mitt liv. Hästarna är livet, chefen är speciell men också bra, riktigt bra. Min sambo och jag kompletterar varandra plus att ingen har dött av 30grader och sol varje dag. Människorna här är underbara, väldigt öppna trots att vi är olika på många vis. Jag har under hela mitt ganska korta liv sagt att jag inte vill jobba med hästar och att jag inte velat åka utomlands, men se var jag är nu, hästjobb i Kuwait. Man ska aldrig säga aldrig, tänk på det. 




Kommentarer
Postat av: erika

Åh vad roligt att läsa om hur du hamnat därnere. Jag följer dig här på bloggen med spänning. Jättekul att läsa om hur du har det. Stor kram! :D

2014-03-25 @ 13:37:09
URL: http://hejaerika.wordpress.com
Postat av: Joanna

Det är så kul att följa dig gumman, stolt över dig att du åkte - du som pratat om det så länge! Puss på dig!

2014-03-25 @ 20:14:53
Postat av: Anna

Verkligen roligt för dig! Men var har du fendi och hur går det med Hans?

2014-03-26 @ 18:32:24
Postat av: Malin

SÅ stolt över dig, min underbara vän! <3 Du är ju tusen gånger modigare än mig eftersom du vågar åka till ett land där de pratar arabiska och inte bara engelska... haha. Så glad att höra att du trivs också. Saknar dig, älski! <3<3<3

2014-03-30 @ 10:41:45
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com
Postat av: Anonym

SÅ stolt över dig, min underbara vän! <3 Du är ju tusen gånger modigare än mig eftersom du vågar åka till ett land där de pratar arabiska och inte bara engelska... haha. Så glad att höra att du trivs också. Saknar dig, älski! <3<3<3

2014-03-30 @ 10:41:47
Postat av: Patricia

Hej Linn. Låter fantastiskt. Vet du om det finns fler liknande jobb lediga där nere? Om ni behöver någon mer så hör gärna av dig är jätte intresserad.

/ patricia

2014-04-04 @ 15:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0