Sadelletande = börjat

Jaha tillbaks på ruta ett igen. En häst med ont i ryggen och ingen sadel som passar. Stackars Lucky!

Nu ska hästarna få komma ut i hagen en sväng. Efter jobb idag ska jag tömköra Lucky lite. Han ska bara tömköras och longeras ev. promenader, allt med inspänningstyglar. Stackars lite bebis.

Idag är de skitväder och hästarna ska få komma ut en sväng nu. Fendi får vila idag, bättre jag rider honom imorgon när det är bättre väder. Den lilla skrutten blir säkert bara glad av det.

Det var ju inte länge jag fick ha denna sadeln.


Och det som är lite jobbigt är att Lucky bara gått sämre med den nya sadeln, hela tiden har jag skyllt på mig själv. Stackars Lucky, inte kan han prata heller. CWD-sadeln låg säkerligen mycket bättre än denna sadeln och det stör mig något så fruktansvärt. Hela 2009 var det INTE en enda tävling som vi inte kom hem med rosett ifrån, Lucky var iprincip felfri i alla starter, var ett fåtal gånger vi hade ett ner, men aldrig två ner tror jag. Var en tävling i Åstorp då vi hade ett ner i varje, men så var det så få felfria att vi fick rosett ändå. Lucky var ju bland annat felfri i alla 130cm starter med den CWD sadeln. Jag trodde bara han var tapper, men kanske var det så att den låg bra på honom. Jag blir så frustrerad. Under 2010 gick han bra första tävlingen(med cwd) bytade sadel, gick bra två tävlingar. 1,2 & 6a. hade en sämre period så även falsterbo. hur han lyckats hoppa så bra i munka med två 2.a platser och en 1.a plats är obegripligt. De andra tävlingarna har gått bajs. & de kan jag förstå nu. Aaa vad jag känner mig dum. :(


Kommentarer
Postat av: Karin

Gumman du får inte skylla på dig själv! Man tror ju att det blir rätt när man har dit en sadelprovare, ni hade ju bara för avsikt att allt skull bli bra. Skittrist det där, jag tänker på dig!

2010-10-19 @ 10:32:52
URL: http://karinnilsson.blogspot.com
Postat av: Anonym

Oj det var inte länge nej. Men har han ändrat sig eller den har inte passat från början. Har själv en DJ och till en början gick hästen väldigt bra med den, sen blev det bara sämre och sämre, provade en annan och det blev stor skillnad. Men den hästen är sådan att man får byta lite då och då. Men i detta fallet tror jag det var bommen som blev för svängd och tryckte rätt ner i rygg muskeln, tillsist hängde liksom inte baken med som den brukar göra. Jaja trist är det iaf. Det bästa är nog att ha flera olika sadlar att byta mellan.

2010-10-19 @ 10:53:40
Postat av: Anonym

Tolgan passar inte då?

2010-10-19 @ 10:54:49
Postat av: Ida

Equipe säger jag bara! De är bäst!

2010-10-19 @ 10:56:02
Postat av: caroline

SV ok då var det inte hon som var här iallafall, så du får sälja din sadel nudå?stackare..antar att dom inte tar på sig något ansvar för felet?

2010-10-19 @ 12:31:57
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Sara Wahlund

Bara av nyfiken het. Vad var de som var fel? Alltså var den för smal eller för svängd, för rak?

Hoppas du får tag på en sadel som passar!

2010-10-19 @ 12:41:49
URL: http://stallgrasma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man ser tydligt på bilden att den sadeln inte ligger bra. Även om det inte är Lucky på bilden så ligger den ju inte bra på hästen på bilden heller :/

2010-10-19 @ 14:10:57
Postat av: Anonym

Är med nyfiken på vad det är som är fel, bomform, vidd...?

2010-10-19 @ 15:09:05
Postat av: Malin

Tycker som många andra; skyll inte allt på dig själv! :/ det goda i saken är att NU kan du hitta en sadel som passar perfekt, och så kan ni ta er tillbaks upp på toppen igen :)

2010-10-20 @ 18:35:16
URL: http://enhundradelssekund.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ett litet tips är att ta bort padden du har under. Ska du ha någonting så ha en padd som lyfter upp där bak. Har själv haft samma problem med sadeln och jag blev rådd att ta bort padden och då låg sadeln bra. Alternativ skaffa en Acavallo keyhole-pad (om du inte vet hur den ser ut så googla), den är super. Lycka till :)

2010-10-20 @ 22:26:11
Postat av: Linn Skjetne

På bilden ligger sadeln på fendi, och när jag fick sadeln utprovad sa de att jag skulle ha en lammullspadd till att börja med. har både varierat med och utan padd. Just när jag var hos Sylvana hade jag glömt min padd och då sa de att det antagligen inte spelar någon roll. men vad vet jag, ska upp på onsdag och kolla hur den ligger exakt. kanske ska jag ha en padd, kanske inte, vi får väl se. :)

2010-10-21 @ 08:07:13
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: anneli

Man ska ju inte behöva ha pad, pad är ju mest till för att ha i hoppning (om det nu inte är något särskilt med hästen såklart) då ryggen rundar sig så mycket i språnget och sadeln lämnar ryggen mycket så att säga.

Så passar sadeln och man har fått den utprovad av en duktig sadelprovare ska man absolut kunna skippa pad med gott samvete.



CWD är ju så mjuka så de brukar inte kunna skada om de inte passar egentligen, de flesta toppryttarna som rider i CWD har ju i princip samma sadel på alla hästar hur olika de än är. Nu vet jag inte hur bra det är dir heller.

Men kunde ni inte tagit ut Sussi från Toprider så hon kunde kollat på sadeln så kunde hon ju ha skrivit ett "recept" på vad som behövde ändras? Tar ju bara 6 veckor (känns långt men det kan ju ta lång tid att vänta på en ny sadel, som kanske inte ens passar) och är inte alls dyrt!

2010-10-21 @ 17:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0