Sadel

Alla som har haft häst i många år vet hur svårt det kan vara att hitta en sadel som passar, speciellt om man väljer att hitta sadel på egen hand. Som nästan alla provar en gång i livet, snabbt inser man att man kanske skulle ta hjälp av någon som verkligen kan sin sak efter att man köpt ett x-antal sadlar. Jag har haft lyckan att få rida i en CWD sadel under största tiden som jag haft Lucky. Det är min första dyra sadel och för några månader sedan köpte jag en Tolga sadel till Phiis, också riktigt skön men går inte att jämföra med CWD. När jag hade ponny, hade vi inga dyra sadlar, jag använda en Piab sadel på min c-ponny efter att hon fått ont i ryggen av en Prestige. På min d-ponny, Radicle, köpte vi med en Henri De Rivel sadel som jag gillade jättemycket. Har också en gång lånat en Stübben sadel som jag hade i början på Lucky, innan vi köpte en egen sadel till honom. Min precious CWD. Alla de sadlar som jag haft genom åren har vi köpt begagnat, något som fungerar alldeles utmärkt om man alltid får med kvitto eller kan få det bekräftat från leverantören att människan verkligen köpt sadel där. Det är speciellt viktigt om man köper en dyr sadel.

Så nu undrar jag, vad har ni för sadlar på era hästar? köpt begagnat eller nytt? använde ni er av sadelutprovare?

OBS!!! Inte mina sadlar på bilderna, men samma modell på båda, har dock en mer välvårdad CWD och det är mörkbrun. Tolgan på bilden är ny och som sagt är min sadel begagnad.

Ska ta en bild på mina sadlar när jag får tid. Så ta det lugnt ;)




Enyoj, love Linn.

Kommentarer
Postat av: Jennie

min dressyrsadel vet jag inte ens marke på? haha, det var en vi köpte av en kompis, är iaf en sån man kan byta bom på! jätte bra om hästen skulle ändra sig :) min "hopp"sadel är bara en sån lätt viktare på hööks, mest för att jag skulle slippa hoppa i min dressyrsadel, det underlättade en del kan jag säga :)

2010-01-10 @ 10:28:45
URL: http://dresssyrryttaren.blogg.se/
Postat av: Sisterhood "Tävlingsryttare"

Jag har köpt begagnade sadlar, men 'ndå relativt nya sadlar sommaklnske bara är 1år gammla el. något.

Ja, jag har haft sadelutprovare + att jag har många som är väldigt duktiga på det dära med asdlar. Och ajg har själv fått enhel del efraenhet också, men en riktigt bra sadelutprovare tkr jag amn skall ha! =)



Btw, kollain min blogg har en Henri de rivel hoppsadel till salu!! =)



Mvh Sisterhood - En tävlingsryttares vardagsblogg...

2010-01-10 @ 10:42:27
URL: http://www.sisterhoood.blogspot.com
Postat av: Linn Skjetne

Till Sisterhood, kunde inte komma in på din blogg, men jag håller med om att man ska ha en sadelutprovare om man är osäker :)

2010-01-10 @ 11:14:30
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Ella

Jag köpte en helt ny prestige versaillies i Laholm hos Little shop of horses, rikigt nöjd faktiskt, provade ut sadeln hos en utprovsare som kommer från helsingborg dit, anna tror jag hon hette. Dom var riktigt duktiga och massor av sadlar som man fick prova och paddar osv :)!

2010-01-10 @ 11:19:15
Postat av: Bella

Tack, jag kan bara hålla med. Älskar dem verkligen :)

Visste förresten inte att du hade blogg, ska jag följa ;)

2010-01-10 @ 11:22:26
URL: http://asterix.blogg.se/
Postat av: Linn Skjetne

Okej, vi har också varit i Laholm, men hittade inget som passade perfekt för både mig och lucky. :/

2010-01-10 @ 11:31:04
URL: http://linnskjetne.blogg.se/
Postat av: Louise Elving

ja, det där med sadlar är hiskeligt svårt.

Men både Tolga och CWD är ju grymme sadlar.

Skall du sälja någon av dom eller hur kommer detta sig? :P



Själv köpte jag en begagnad Pessoa Legacy till Aero när jag köpte honom men den har legat bra i omgångar när han mysklat om sig mm, lite svårt att beskriva men skulle egentligen behöva byta ut den till en vidare sadel. :/

Vison har två equipe sadlar, en grand prix och en oxer. Inte jag som köpt dom ju men kan tänka mig att dom köptes nya. Härliga sadlar är det iallfall:P

2010-01-10 @ 12:57:04
URL: http://www.Aaero.devote.se
Postat av: Lina

Blir lite upprepning här nu :P

Min ena har en Prestige Arezzo D, utprovad av två mkt duktiga diplomerade utprovare. Köpt ny.

Min andra häst har den första hästens 'gamla' sadel, en Jacson Santa Cruz Celine. Jag har haft den till henne sedan jag fick henne för ett drygt år sedan, och nu när jag hade utprovarna till den andra hästen bad jag dem kolla på denna också. Låg perfekt sa de =) Köpte den begagnad av en kompis som bara använt den 5 ggr då den inte passade hennes häst, så jag hade turen att få prova den ordentligt först.

2010-01-10 @ 14:39:11
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: sandra

Jag har en Pessoa Amo sadel, som jag haft i säkert 5 år. Inriden och bekväm. Köpte den till min ponny, som var ganska bred över ryggen. Den blev utpassad av sadelprovare. Sen har sadeln mer eller mindre passat på alla olika hästar jag ridit. I vissa fall har jag lagt lite mer paddar under eller tagit bort någon, jag menar man kan ju inte ha mängder av olika sadlar när man rider så många olika hästar. Den ligger överlag bra på nästan alla hästar faktiskt. Är väldigt nöjd men vill snart ha en ny, CWD står högt på listan eller en equipe!

2010-01-10 @ 16:43:34
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: caroline

Har aldrig köpt en begagnad sadel faktiskt, undrar vad folk gör med sina sadlar för dom ser förjävliga ut, dom ser ut att vara 10 år när dom är 2 år!

Jag har en Prestige Arezzo D är nöjd med den:)

2010-01-10 @ 19:26:39
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Linnéa - http://hastliv.webblogg.se)

Jag har en Prestige Versaillie som jag köpte ny hos en sadelutprovare för ungefär två månader sedan. Innan dess har jag bara haft begagnade sadlar och det är funkat minst lika bra :)

2010-01-10 @ 23:31:45
URL: http://hastliv.webblogg.se)
Postat av: Ida

Equipe är den bästa sadeln som finns. Kommer ut och provar och har massa modeller. Italienska som går att bygga om.

2010-01-11 @ 17:01:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0