Sadeln beställd

Nu är Luckys nya sadel bställd. Vi provade mängder av olika modeller av Amerigo igår, monpflap, vega, dj, osv. Hade hoppats på att VEGAn skulle passa så vi kunde spara några tusen där, men ikke. Den sadeln som låg perfekt var återigen DJ. Nu är den beställd, brun, kalvskinn, vanliga kåpor, modellen DJ plus 2,0 i bommen. Det känns riktigt bra nu och sadeln kommer om 6veckor ungefär. En ny lammullspad ska köpas också, fick låna en av Sofia igår. Den var stl L så var i största laget, men det funkade och tills vi får vår nya sadel får vi hyra den sadln vi har just nu, också en Amerigo DJ, + 2,5(men med lite tilltryckt stoppning, mer som en 2,0). Det är dyrt med sadel och speciellt för oss eftersom att bara den dyraste Amerigon passade min fina häst. Men vad gör jag inte för att allt ska bli så bra som möjligt för Lucky?

Att köpa en ordentlig sadel som passar perfekt är mycket mer ekonomiskt än att köpa en halvbra sadel som man senasre får byta och man vill ju helst slippa åka i väg till veterinären i onödan? En del pengar att spara där.

Något som var riktigt roligt igår när vi provade ut sadeln var att Sofia och Maria(sadelteknikerna från ridin.se) sa att Lucky var en otroligt fin häst med perfekta linjer för en optimal hopphäst. Sofia sa att anledningen till att Lucky hoppade 140-150cm förra helgen kan definitivt berott på sadeln att han plötsligt känt sig fri med en sadel som verkligen passar(med  tanke på att hans förra sadel låg så hemskt dåligt). Ska försöka komma iväg och få Lucky skodd i veckan så jag hinner hoppa ngt språng innan helgens tävling i Eslöv. Ska hoppa 110 och 120. Första ute så det ska bli riktigt najs.

Lucky var megabra idag när jag red, jobbade mycket med "stretchövningar". Phiis var mer galen är normal. Provade att rida på tvådelat, hmm mindre lyckat. Hade glömt padden till sadeln med så blev ingen lyckad ridtur haha.

Nu framöver blir det att spara alla pengar som går haha, ska bara till syrran i maj en sväng sen blir det att hålla i alla pengar. Sen efter det ska jag spara ännu mer så Phiis också kan få en specialanpassad sadel, en Amerigo.

Nu ska jag ut och mocka sen bege mig till gymmet bland annat, ska snacka lite med mina goa vänner där nere med. Hoppas på att norrbaggarna ska träna igen, längesen nu. Säkert 2veckor sedan jag träffade dem. Njut nu av vädret kära vänner, jag njuter som bara den. Kunde äntligen släppa ut hästarna utan täcken, 16 plusgrader här ;)

Fiiiina Fellow!


Love Linn

Kommentarer
Postat av: Tove's Hästblogg

Najs med en ny sadel, jobbigt att den var så dyr men klart att det är viktigt att den passar :D Men jag bara undrar, är den utprovad med pad under? Varför då isåfall? Är det inte bäst om den ligger bra utan nån sorts pad..

2010-04-12 @ 16:52:20
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: Tove's Hästblogg

Svar: Okej då förstår jag :) det är svårt det där med sadlar för dom kära hästarna ändras ju hela tiden :P men hoppas att det blir bra för er :)

2010-04-12 @ 21:47:32
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: Jultomten

Jaaaa, du skal til meg!! Grattis med ny sal, lillsnoret!! :D

2010-04-12 @ 22:24:55
Postat av: Anonym

Amerigo DJ är lätt värt varenda krona.En riktig kanonsadel, därför som det är deras dyraste. Den passar på många faktiskt har jag märkt.



Min häst hoppade också så högt på första tävlingen med sin DJ, det var i eslöv för ett år sedan faktiskt. Jag höll på att flyga av så oförberedd jag var på det =) Och hans sadels om han hade innan passade ändå bra, men det var sååå himla stor skillnad alltså!!

2010-04-15 @ 14:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0